Jak zabezpečit jednokolejku - okamžitě, a skoro zdarma
Vysetrovani nehody tramvaji v OstraveMAFA-idnes
Předem upozorňuji, že řešení, které níže navrhnu, neumí automaticky odpojit napájení tramvaje. Ale poslouží alespoň jako velice jednoduchý a účinný semafor, který, k mému zděšení, na tiskem propírané trati také nebyl. A pak má to řešení ještě jedno omezení - je použitelné jen pro linky, kde má být na jednokolejný úsek vpuštěna max. jedna tramvaj - tj. tam, kde se nepředpokládá hromadění dvou a více souprav na konečné (druhá tramvaj čeká na odjezd tramvaje předchozí).
Výhodou je jednoduchost, a zamezení nedorozumění, ke kterému může dojít, když teď bude provoz řídit dispečer přes vysílačku.
Takže abych konečně přestal napínat. Stačí zavést "pešek", nebo chcete-li "token", či "oprávnění". Fígl by byl v tom, že oprávnění by bylo fyzické, hmatatelné, a tudíž snadno viditelné.
Řidič soupravy (obecně, nejen tramvaje - může to být i železniční lokálka) může na jednokolejnou trať vjet jen v případě, že má v kabině "Předmět". Ten Předmět bude existovat jenom v jednom jediném exempláři, takže když někdo vjede s Předmětem do jednokolejného slepého úseku, má velkou šanci, že za ním omylem nepojede nikdo další (může tomu pomoci značka vedle kolejí, upozorňující na nutnost přítomnosti Předmětu v kabině při vjezdu do úseku).
Až pojede souprava zpátky, tak její řidič na rozmezí jedno a dvoj-kolejné trati předá Předmět řidiči čekající soupravy, a ten se pak směle vydá na jednokolejný úsek. Pokud by se potkali až dál, uprostřed běžné dvojkolejné trati, za jízdy obou souprav, tak by holt kvůli předání musely obě soupravy zastavit.
Princip je to velice jednoduchý, ale pro jednoduchý slepý úsek, s předpokladem nehromadění souprav na konečné, je plně funkční, coby přehledný semafor. Předávání předmětu sice působí akčně, ale pokud mají řidiči otevírací boční okénka, tak by to předání asi bylo komfortní.
A když by došlo ke střetu, tak se ví, že v právu je ten, kdo má u sebe Předmět, coby povolení.
Pokud ten princip rozvinu, tak by šel použít i pro jednokolejný úsek "odněkud-někam" (nekončící konečnou, ale z obou stran pokračující dvojitými kolejemi), za předpokladu, že by se vždy střídaly vozy postupně jedoucí v opačných směrech, aby se Předmět dostal vždy na druhou stranu k dalšímu zájemci o průjezd. A pokud by takových úseků bylo více, mezi výhybnami, šlo by to za určitých okolností řešit více různými Předměty - každý by patřil k jednomu jednokolejnému úseku.
Samotný Předmět by pak mohl mít podobu plastových desek A4 s podpisy vedení DP, případně zalaminovaného podepsaného a orazítkovaného papíru A4 - prostě by to mělo být něco, co nezapadne ani se nezakutálí, co jde prostrčit okénkem, a co nejde zaměnit za jiný kus.
Pokud bych chtěl být maniak, tak navrhnu, že v předmětu bude bezkontaktní čip, který bude nutné použít, aby byla souprava na úsek vpuštěna (jako když si bezkontaktním čipem otevíráte závoru u vjezdu na firemní parkoviště). To už by přineslo zabezpečení i proti zapomnětlivosti řidičů: nemáš čip=>nevjedeš. Ale to už je poněkud divoké a nerozumné řešení, místo kterého by fakt bylo lepší běžné profesionální traťové zabezpečení a lá Liberec-Jablonec, které umožní kumulování vozů na konečné nebo větší počet výhyben na trati.
Jak je to v Ostravě přesně s počtem výhyben na trati nevím, takže netvrdím, že by tam tento můj způsob šel použít. Navíc, jak se tak koukám do idosu, vypadá to, že na konečné Zátiší jsou v některých časových úsecích i dvě soupravy, což použitelnost popsané metody poněkud boří.
Ale neznám konkrétní podrobnosti tratě, třeba by se tam něco vymyslet dalo (v nejhorším by byli dva pešci, z nichž jeden by byl omezen pro použití pouze v určitých časových úsecích - což už sice také zavání chybou, ale takhle naslepo obecně nic lepšího nevymyslím).
Pokud teď v provizorním řešení bude provoz řídit dispečer, jak jsem se dočetl (a netvrdím, že to platí), tak by možná ten můj výše popsaný návrh stál za úvahu, pro doplnění. Protože řešení řidič-vysílačka-dispečer-vysílačka-řidič nabízí docela velký prostor pro nedorozumění, a následný tragický omyl.
V dnešní době, kdy je procesor levnější než obyčejný dětský kočárek (natož tramvaj), lze samozřejmě očekávat instalaci zabezpečovacího systému, který bude umět soupravu sám zastavit. Ale pokud momentálně není trať zabezpečena nijak, a od provizorního spuštění bude zabezpečena jen hlasovou komunikací s dispečerem, tak by se Ostravaci možná měli nad mým návrhem zamyslet, a provizorně něco na tom principu nasadit - samozřejmě jen jako doplněk jejich momentálně plánovaného provizorního zabezpečení.
PS
Nejsem si jist, jestli mám vůbec na tomto nápadu podíl, a pokud ano, tak nevím jak velký. Mám pocit, že jsem něco o předávání předmětu zaslechl kdysi v jakémsi TV dokumentu o historické železnici - tak jsem na tom principu jen dovymyslel konkrétní detaily - patrně ale stejně nebo hůře, než už dávno přede mnou někdo jiný.
Tím smutnější je ovšem fakt, že nic takového v Ostravě nepoužívali. Alespoň pro část trati alespoň v určitých časech by to mělo být použitelné, a náklady se mohou vejít do dvacetikoruny (zalaminovaný podepsaný papír).
A určitě jsem se trochu nechal inspirovat také principem počítačové sítě typu token ring.
Martin Adámek
Mohlo se volit, koho se chtělo
Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.
Martin Adámek
Běžte k volbám. A volte, koho chcete.
Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:
Martin Adámek
Víra, náboženství a církve
Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.
Martin Adámek
Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?
Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...
Martin Adámek
Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.
Pustil jsem si z archivu pořad Hydepark (Česká televize) o náročnosti testů z matematiky při státních maturitách. A nestíhal jsem žasnout. Nejdříve němě, ale o nějakých deset hodin později jsem se rozhoupal napsat na FB profil Hydeparku komentář a Hydeparkem koupaného šéfa Cermatu se zastat. A protože jsem se poněkud rozepsal (i na téma "vývoj školství" obecně), dám to i sem, jako článek.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Putin přímo nenařídil zabít Navalného, dospěly k závěru americké tajné služby
Americké tajné služby dospěly k závěru, že ruský prezident Vladimir Putin pravděpodobně přímo...
Na britského turistu zaútočil v Karibiku žralok. Muže zranil deset metrů od břehu
Čtyřiašedesátiletý britský turista skončil na jednotce intenzivní péče, když jej u severního...
Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město
Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...
Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany
Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...
DLOUHODOBÁ BRIGÁDNICKÁ VÝPOMOC – Zadávání farmakovigilančních dat
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 72
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3059x
Programátor, učitel, cestovatel