Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na jízdním kole okolo republiky – před-odjezdová tisková zpráva

Prvního září vyjíždím na cestu na jízdním kole okolo republiky zevnitř. Jako vždy jedu nezávisle (bez doprovodu) a na těžko (s brašnami), spát hodlám jako obvykle převážně po lukách a lesích, klasicky s sebou povezu stan, spacák, vařič a další výbavu pro pobyt v přírodě. Okružní trasa opět povede po směru hodinových ručiček.

Moje navsteva Krakowa, 2006Pawel de VilleHmotnost naloženého kola se při předchozích cestách pohybovala okolo 50 kg (se mnou dohromady okolo 130 kg), letos bude kolo možná trochu lehčí, protože jedu na výrazně kratší cestu (ale základní výbava stejně musí být zachována, jen vezu méně spotřebního materiálu)./*Tento text, trošku lépe formátován, je umístěn na www.adamek.cz/kolo/okolocr/odjezd.htm*/Jen okolo republikySice jsem původně chtěl letos jet do Beneluxu, ale bohužel to časově nedopadlo.Vyjíždím dost dlouho, protože jsem dokončoval rukopis a odevzdal jsem ho výrazně později, než jsem měl v úmyslu. K rukopisu zatím naznačím, že jsem ho odevzdával do jednoho nakladatelství odborné literatury a že téma textu nesouvisí s cyklistikou, zato má blízko k mému hlavnímu studijnímu oboru. Ale ještě budou probíhat redakční úpravy a určitě text ještě několikrát uvidím na monitoru, než se objeví na papíře, takže na podrobnější informace je zatím čas, přinejmenším do mého návratu z cesty.Nějaký (před)prázdninový čas si vyžádal i cykloturistický tábor (www.ventilek.org) a zejména jeho příprava. A rozpracoval jsem i nějaké (technicky zaměřené) projekty, které ale nedospěly do smysluplného stavu – doufám, že jen zatím :) Třeba už ani nikam nedospějí, pak bych holt svou časovou a pracovní investici prohrál. Někdo riskantně investuje peníze (aby jich měl víc), já zase někdy riskantně investuji čas a práci – abych měl víc práce :) ...ale to jsem trochu odbočil.Pozdní návrat z cesty si nemohu dovolit, protože 22.9. mi začíná semestr na obou fakultách. V květnu jsem dokončil UHK-FIM, a protože se mi odtamtud nechtělo pryč, tak tam nastupuji do prváku v doktors. oboru "Informační a znalostní management". Na sousední UHK-PdF mě čeká druhák učitelství pro SŠ (informatika+čeština) a jsem zvědavý, jak ho budu stíhat – dost lidí mě děsilo, že doktors. studium (tj. to na FIM) je náročné, ale budu se snažit to studium na PdF alespoň nějak ustát :) Navíc druhé zaměření mého studia na PdF docela souvisí i s mým plánovaným tématem disertačky na FIM, tak se to pokusím skloubit a snad to přebíhání mezi budovami nějak zvládnu :)Jelikož jsem tedy s cestou časově omezen z obou stran, tak jsem oprášil jeden svůj starý sen:Kdysi mě napadlo, že bych mohl na kole objet republiku, jenže pak jsem začal jezdit po Evropě, a tím z republiky sešlo. Takže teď, když nemám dostatek času na delší cestu, je pro tento odložený záměr ideální příležitost. Navíc ten vnitřní kroužek na mapě vhodně doplní stávající čtyřlístek cest a při cestě okolo republiky se znovu podívám na místa, kterými jsem při předchozích cestách projížděl "ven" a zpátky.Rekapitulace předchozích cest- 4 okružní cesty (1. ve skupině, pak samostatně), systematicky navazující po směru hodinových ručiček- r.2004 Monako, 2005 Labe/Hamburk, 2006 Litva/Ukrajina, 2007 Rumunsko/Bosna a Hercegovina- návštěva 22 států (z domu domů po vlastní ose); celkem 158 dní; necelých 14tis. km- info na www.adamek.cz/kolo- mapka

    - větší rozlišení na http://www.adamek.cz/kolo/rumunsko/prijezd/mapa4cesty.jpg .Průjezd okresními městy, ne přesně po hranicíchProtože ale (skoro) těsně po hranicích už jeli, a dokonce i pěšky šli, jiní, a hlavně proto, že hrozně nerad jezdím na kole terénem (z ohledu k přírodě/lesu i z ohledu ke kolu a vybavení) a do lesa radši chodím pěšky, počítala odjakživa ta moje představa o "objetí republiky" s tím, že projedu okresními městy všech okresů, které přiléhají ke státním hranicím. Navíc start a cíl v Náchodě do série okresních měst pohraničních okresů krásně zapadá.Výhodou této trasy (průjezd okresními městy pohraničních okresů) je, že mě zavede i trochu do vnitrozemí, a budu tak moci porovnávat osídlené oblasti. Spojnice jednotlivých okresních měst mě zavedou opravdu do republiky, mezi lidi, nepojedu liduprázdnou krajinou podél řek a horských hřebenů. Poměrně daleko od hranic se dostanu třeba v Českých Budějovicích, jejichž okres se také dotýká státních hranic.Teď, po vstupu do Schengenu, by sice cesta těsně po hranicích byla o dost jednodušší než dřív, ale ke kolu se mi to nehodí a jako pěší výlet si to nechám třeba na jindy :)Teď mne tedy čeká 35 pohraničních okresů a jejich okresních měst, z toho pět měst je současně městy krajskými (Zlín, Č.Budějovice, a další). Mimo pohraniční okresy hodlám odbočit do Ostravy, a dost možná mne trasa provede i okrajem okresu Třebíč, kterému ke státní hranici také schází velmi málo.Pro jistotu podotýkám, že okresy pořád existují, přestože na mnoha místech byly před pár lety demontovány jejich modré hraniční značky – tehdy se často zrušení okresních úřadů mylně vykládalo jako zrušení celých okresů.Podle přípravy to vypadá, že nejkratší cesta mezi dvěma sousedními okresními městy bude mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou (cca. 12 km) a nejdelší mezi Znojmem a Jindřichovým Hradcem (cca. 93 km).Pokud jde o samosprávné kraje, tak těch ke státní hranici přiléhá 11 (z celkových 14). Hodlám tedy navštívit všechny kraje kromě J, S, A (Vysočiny, Středočeského, Prahy). Územních krajů (to jsou ty staré, větší, ale stále ještě používané) mám navštívit 6, tj. všechny kromě Středočeského.

Přirozená hranice – kopce

Ne marně se říkalo "utéct za kopečky", naše hranice je opravdu dost vymezená právě kopci, z čehož pro jízdu na naloženém kole poblíž hranic plynou jisté nevýhody :)

Potrápí mě hlavně Jeseníky, trochu něco se objeví v Beskydech, ale i Šumava se mi asi trochu ukáže a pocítím i Jizerské hory a trošku okraj Krkonoš.

 

Hodně mi cestu ztíží fakt, že v r.1996 vznikl samostatný okres Jeseník, takže musím jet přes město Jeseník a okusit nějaká jesenická sedla (v Alpách jsem se sice vyškrábal podstatně výš, ale ani tak není stoupání do kopce s naloženým kolem mojí oblíbenou kratochvílí :)  ). Ze Šumperku přimo do Bruntálu by cesta byla příjemnější, ale to bych byl musel jet před více než 12 lety, což jsem nestihl :) A teď je Jeseník okresní město, takže se tam musím podívat.

Cestování za poznáním, ne jízda o rekord



Mým cílem samozřejmě není jen tak jet a jet. Jako obvykle se budu snažit vidět spoustu zajímavých věcí. Oproti předchozím čtyřem zahraničním cestám (zejména té loňské) jsem si důsledněji připravil itinerář, takže mám nachystaný seznam se spoustou míst, která chci navštívit.
Částečně jde o všeobecně známé turistické zajímavosti, a jak už to tak u mě bývá, část z nich nějak souvisí s technikou. Ale některá místa mají souvislost třeba i s netechnickou historií, či dokonce literaturou.
Zdaleka ale nejde jen o muzea a historii, chystám se i na pár míst, která souvisejí se současným českým lehkým průmyslem.

A jelikož se nevyplácí říkat hop, když je odraziště ještě daleko a protože nechci nic zakřiknout (není nad to, když je informatik pověrčivý), tak zveřejnění seznamu opravdu navštívených míst nechám až na příjezd. Ale můžete průběžně sledovat aktuální informace z cesty – jednak u mě na webu a jednak ve vysílání Českého rozhlasu HK.

Každopádně tedy cílem není trhat vzdálenostní rekordy, cestou se budu snažit něco vidět – podle mého hesla "Kdybych chtěl jen najet kilometry, tak můžu jezdit dokola okolo baráku, a nemusím s sebou tahat karimatku, stan a vařič".

Délka cesty

Přestože cílem akce nejsou nabyté kilometry, měl bych o nich mít alespoň přibližnou představu, abych tušil, v jak moc velkém časovém průšvihu jsem :)

Celková vzdálenost se může pohybovat okolo 1500-1700 km, hodně bude záležet na zajížďkách, které si udělám. Nejkratší spojnice okresních měst pohraničních okresů by dle Map byla 1435 km, ale předpokládám, že najedu více.

Kilometrů za den nebude mnoho, mým cílem je poznávat, a to si žádá určitý čas - kdybych chtěl najet hodně kilometrů, tak můžu jezdit okolo Náchoda a nemusím s sebou na kole vůbec tahat bydlení a vaření. Ale jedním z hlavních smyslů cestování je pozná(vá)ní, a to se s osobními rekordy v počtu kilometrů (www.adamek.cz/kolo/rekordy) ujetých za nějaký čas vylučuje.

Pokud tedy jde o časový plán, tak doufám, že cestu stihnu za cca. 2,5 týdne.

  Živé telefonické vstupy do vysílání Českého rozhlasu Hradec Králové Podobně jako při cestách v letech 2006 a 2007 můžete i letošní cestu sledovat ve vysílání ČRo HK. Bohužel, vzhledem k hektičnosti příprav, vyjíždím bez pevně stanoveného termínu vstupů.Ale loni a předloni vstupy byly jednou týdně, v neděli nebo v sobotu, okolo 14:30. Lze předpokládat, že letos to bude podobně.

Až bude termín dohodnut, napíšu ho na web do aktuálních SMS zpráv z cesty.

Mezitím si, nezávisle na termínu vstupů, můžete přibližně ve východních čechách naladit 90,5 MHz, 95,3 MHz nebo 96,5 MHz FM,

a téměř kdekoliv jinde http://www.rozhlas.cz/audio/vysilani/#hradec nebo http://www.play.cz/cesky-rozhlas-hradec-kralove .

Jen upozorňuji, že se snadno může stát, že pak nebudete chtít přeladit jinam :)

Před odjezdem už proběhl první, úvodní, vstup. Většinu věcí, které v něm zazněly, se dočtete v této zprávě, ale i tak je záznam prvního letošního vstupu, ze soboty 30.8.,k dispozici na adresehttp://www.adamek.cz/kolo/okolocr/telefonicke-vstupy(omluvte nízkou kvalitu – nahráno pomocí diktafonu a handsfree sady).Ilustrační snímekTelefonický vstup do vysílání ČRo (možná nejkomfortnější ze všech) – Rakousko, 2007:

 - větší rozlišení: http://www.adamek.cz/kolo/rumunsko/prijezd/nejenjizda/PICT8795.JPGSMS deník na webuStejně jako v letech 2005-2007, můžete průběžné informace o probíhající cestě sledovat také v SMS deníku na stránce www.adamek.cz/kolo/okolocr.Ze zkušeností vyplývá, že ani já, a bohužel ani server, na kterém SMS deník běží, nejsme schopni garantovat vložení nějaké zprávy každý den. Ale budeme se o to snažit. Oba :)Nové informace o "staré" cestěSoučasně si dovoluji upozornit, že na www.adamek.cz/kolo (v šedém obdélníku "Přes Rumunsko do Bosny 2007") poměrně nedávno přibyly odkazy na další materiály z loňské cesty – např. na podrobný rozhovor (http://www.nachodskyswing.cz/index.php?gid=1480&inq=33) nebo na malou fotogalerii u nás neobvyklých autobusů, které jsem na cestách vídal (http://galerie-autobusu.cz/Autor~Martin_Adamek~46/).Partneři cestPři cestách spolupracuji s těmito firmami:Warmpeace Choceň (aby mi v noci nebyla zima a abych jízdu v dešti přežil v pohodlí)R&B Mědílek Žacléř (abych měl na kole z čeho pít)Campingaz CS Praha (aby na mě v noci nepršelo a abych polévku nejedl za studena)Rubena Náchod (aby po asfaltu nedrncaly holé ráfky)Vella Náchod (aby pod těmi ráfky byl potřebný přetlak a aby (mimo cesty) pes mohl běhat vedle kola)Bedimex Hronov (aby dres plnil i informační funkci)Sportarsenal Lysá n.Labem (abych potřebné vybavení nemusel vézt po kapsách či na zádech)Mediálním partnerem cest je Český rozhlas Hradec Králové.Kontakt / dostupnostPředpokládám, že letošní cesta bude od cest předchozích dost odlišná tím, že budu pořád "doma" (při předchozích cestách jsem tak plochu mezi hranicemi ČR vnímal). Takže se asi bez větších potíží dostanu k e-mailu (přece jen, mezi GPRS/EDGE doma a GPRS/EDGE pod roamingem, obzvlášť v zemích, kde nadnárodní operátor nemá filiálku, je dost značný cenový rozdíl – tedy spíše podíl) a budu schopen občas provést i nějaký hlasový hovor. Stále platným omezením ale zůstává akumulátor telefonu, takže, stejně jako vždycky, povezu mobil vypnutý, a po jeho zapnutí se budu snažit elektřinou šetřit.Nejlépe dostupný tedy budu pomocí SMS a e-mailem.Ilustrační fotoRumunsko, 2007:

 - větší rozlišení: http://www.adamek.cz/kolo/rumunsko/prijezd/videl/obecne/dalsi/pict3074.jpgVedení deníku (Chorvatsko, 2007): - autor snímku: Rudolf Trottmann - větší rozlišení: http://www.adamek.cz/kolo/rumunsko/prijezd/nejenjizda/CZ-Trogir-01.jpgKrakow, 2006:

 - autor snímku: Pawel de Ville - větší rozlišení (1600x1071): http://www.adamek.cz/kolo/litva/krakow1600.jpgNa závěr ještě pár poznámek pro nejzvídavějšíCVVZ – kurzy pro táborové vedoucí a instruktoryNa podzim mám coby lektor provést několik kurzů na CVVZ (což je Celostátní akce pro Vzájemnou Výměnu Zkušeností mezi nadšenci okolo dětských táborů či oddílů), ale popisy mých kurzů je ještě potřeba upravit, takže inet. odkaz pro zájemce o účast napíšu až po příjezdu, prozatím uvádím jen názvy kurzů, které si pro CVVZ připravuji:- Cykloturistika s dětmi- Cykloturistika – obecná bezpečnost- Přivolání pomoci v tísni – víc než telefonní čísla- Vysílačky nejen na táboře- Táborové/oddílové weby a elektronické kronikyJednodušší přípravyLetošní cesta je pro mě organizačně trochu jednodušší (když pominu téměř celodenní práci okolo webu, zprávy, a spoustu dalších činností, které tuto cestu odlišují od dovolené), protože nejedu za hranice.Sice mám coby držitel ISIC karty (ještě asi rok) a dobrovolný dárce krve (v červnu jsem byl na desátém odběru – to se nechlubím, to se dělím o radost ;) ) k dispozici hodně výhodné cestovní pojištění, ale už to, že ho nemusím zařizovat ve dvou pojišťovnách a zapisovat si čísla dvou pojistek, je pro mě samozřejmě usnadnění. Také jsem nemusel nakupovat valuty ani zjišťovat kurzy, a samozřejmě mi spoustu práce ušetřilo to, že nebudu pod roamingem (žádné zjišťování cen, žádná úprava tarifu, žádná automatická odpověď v mailu, možnost dokoupit web.prostor pomocí SMS, ...). Také jsem si nezjišťoval zahraniční tísňová čísla, nevezu s sebou žádný slovník a nezjišťoval jsem si pár údajů, které bych si před cestou do zahraničí zjišťoval, ale v ČR si je můžu zjistit kdykoliv.Příprava kolaZadní kolo jsem nechal přeplést do nového ráfku (celkem třetí zadní ráfek na tomto kole, takže zatím na tomto kole jeden zadní ráfek vydržel průměrně 12 tisíc km), klasicky jsem si zkontroloval lanka, přezul pláště (duše drží dlouho), vyměnil oboje brzdové špalky a trochu něco namazal... Zásadní úpravy se neděly, kromě trvalé montáže zrcátka a vybavení jeho držáku reflexní fólií, úpravy audiosoustavy (přemístění reproduktoru a připájení nového konektoru) a výměny tlačítka klaksonu (přizpůsobil jsem tlačítko "chcípáku", určené pro Babetu). Sdrátoval jsem přeražený zadní blatník. A na jaře jsem si pořídil nášlapné pedály – jízda je s nimi bezpečnější (noha se nesklouzne nečekaně z pedálu), navíc noha díky tvrdé podrážce méně bolí a někdy člověk opravdu zabírá i tahem nahoru. Pro provoz mp3 přehrávače (počítám, že s reproduktorem spotřebuje cca. 1ks AAA/den) jsem na poslední chvíli našel ekologicky nezávadný zdroj – doždímu v něm staré baterky, které jsem z bezpečnostních důvodů vyndal z blikaček, i když ještě jakž-takž blikaly. Podobně je občas potřeba vyměnit baterky i v nějaké jiné aplikaci, kde už ty baterky nestačí, ale měřák ukazuje, že je škoda je vyhodit. Takže ty skorovybité baterky skladuji a dávám je našim do TV ovladače, kde v klidu doslouží. Ale jelikož asi dlouhodobě víc jezdím za tmy na kole, než naši přepínají televizi, tak mi ty baterky nějak přebývají. Takže teď budu moci poslouchat hudbu, aniž bych musel mít pocit, že zbytečně spotřebovávám a vyhazuji jednorázové baterie (mám i nějaké nabíjecí, ale ty nebudu cestou stíhat nabíjet).Tolik základní informace o cestě, dále sledujte www.adamek.cz/kolo/okolocr .

                                                          

(publikováno na www.adamek.cz a uvolněno pro další použití) 

Autor: Martin Adámek | neděle 31.8.2008 23:51 | karma článku: 14,94 | přečteno: 2772x
  • Další články autora

Martin Adámek

Mohlo se volit, koho se chtělo

Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.

13.1.2018 v 15:22 | Karma: 9,56 | Přečteno: 736x | Politika

Martin Adámek

Běžte k volbám. A volte, koho chcete.

Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:

11.1.2018 v 7:00 | Karma: 14,66 | Přečteno: 611x | Diskuse| Politika

Martin Adámek

Víra, náboženství a církve

Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.

10.7.2013 v 7:22 | Karma: 15,29 | Přečteno: 714x | Diskuse| Společnost

Martin Adámek

Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?

Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...

26.1.2013 v 14:48 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ostatní

Martin Adámek

Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.

Pustil jsem si z archivu pořad Hydepark (Česká televize) o náročnosti testů z matematiky při státních maturitách. A nestíhal jsem žasnout. Nejdříve němě, ale o nějakých deset hodin později jsem se rozhoupal napsat na FB profil Hydeparku komentář a Hydeparkem koupaného šéfa Cermatu se zastat. A protože jsem se poněkud rozepsal (i na téma "vývoj školství" obecně), dám to i sem, jako článek.

12.5.2012 v 14:14 | Karma: 14,88 | Přečteno: 882x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57,  aktualizováno  16:33

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  16:27

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

Čína dokončuje „neviditelný“ bombardér. Máme lepší, nevzrušuje se Pentagon

28. dubna 2024  16:26

Číňané oznámili představení svého „neviditelného“ (stealth) bombardéru H-20. Pentagon to ale moc...

Trpí bolestmi, rok čekají na operaci zápěstí. V Česku dlouho chyběly umělé klouby

28. dubna 2024  16:25

V Česku dlouho chyběly umělé klouby do zápěstí. Pracovišť, která je dříve měnila, bylo v zemi jen...

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3059x
Martin Adámek, Náchod

Programátor, učitel, cestovatel