Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České silnice: Cyklisté versus řidiči aut

Občas se na internetu i v jiných médiích vedou nesmyslné spory mezi cyklisty a motoristy. Některým motoristům z principu vadí cyklisté, a některým cyklistům z principu vadí motoristé. Protože mi tyto spory přijdou být často nesmyslné, a přehnané, nabízím svůj pohled ve formě reakce na jeden konkrétní článek, který napadal cyklisty...

Na kole ve městěMartin Adámek Na Dfens webu se před časem objevil článek Silniční vši. Z textu vyplývá, že jeho autor označením "silniční vši" myslí cyklisty. Protože článek agresivně brojil proti všem cyklistům a navíc obsahoval mnoho nepřesností, napsal jsem na něj reakci v podobě tohoto článku.

Tento článek jsem původně napsal pro Dfens web, který používá specifický jazykový styl (např. ironické germanismy s fonetickým zápisem), a hlavně používá i poměrně agresivní formulace názorů. Provozovatel Dfens webu ale můj článek neuveřejnil (pravděpodobně pro jeho jiný pohled na věc), a proto text zveřejňuji zde. Proto prosím omluvte atypický jazykový styl a mírně sarkastické až agresivní podání - článek vznikl původně pro web, který to vyžaduje, a kompletním přepsáním bych riskoval ztrátu smyslu článku.

Z vlastní zkušenosti vím, že existuje mnoho cyklistů i motoristů, kteří jezdí ohleduplně a respektují ostatní účastníky silničního provozu. Tento článek je jen o těch ostatních, a hlavně o jejich vzájemných sporech.

 

Kdo/co jsou silniční vši?

Přečetl jsem si se zájmem Dfensův článek o silničních vších. Aniž by to bylo v článku výslovně uvedeno, přepadl mě pocit, jestli on tím výrazem náhodou neoznačuje cyklisty. Tedy řidiče jízdních kol řečí zákona, neboli "radfáreren" řečí D-fens webu. V tom případě bych chtěl upozornit, že řidiči jízdních kol se zpravidla dělí na dvě skupiny - "cyklisty" a "rádoby cyklisty" neboli "chodce na kolech". Bohužel pojem "silniční veš" vypadá, jakoby měl označovat příslušníky obou skupin. Proto bych chtěl příslušníky jednotlivých skupin krapet definovat a tak umožnit jejich třídění. A protože se tady objevují spíš oktanoví řidiči, než šlapací, zkusím použít i přirovnání k jednotlivým druhům motorové dopravy.

Chodci na kolech

Začnu tím asi nejnebezpečnějším. Chodec na kole nemá přední, a mnohdy ani zadní blikačku nebo světlo. V lepším případě má vepředu odrazku červenou, a vzadu oranžovou. Tato kombinace nějak vyplynula z okolností (vybavení kola a obsah garáže), a řidič daného nemotorového vozidla neřeší, že existují účastníci silničního provozu, kteří v RGB kódech jeho odrazek hledají jakousi symboliku. Dalším příznakem někdy bývá ověšení řidítek taškami, což přispívá k pestrosti jízdy a dodává pocit adrenalinu. Zadní nosič s košíkem nebo brašnami by pro ně pravděpodobně byl příliš nudným řešením. Aby dostáli označení "chodec..", které jsem jim přidělil, jezdí často po chodníku, a z toho pak nečekaně sjíždějí před nárazníky okoloodbočujících automobilů, přičemž se předtím stihnou schovat do mrtvého úhlu, aby řidiči způsobili opravdové překvapení. Eventuelně umí pro navození dramatických okamžiků využít díru v neprůhledném živém plotě, kterou se dá nečekaně skočit z chodníku na silnici, a tak procvičit ostatním řidičům jejich tolik potřebný postřeh. Z dopravní vyhlášky si často pamatují, že při odbočování vlevo mají přednost před zezadu přijíždějícími vozidly, přičemž abstrahují od nutnosti podívat se za sebe, dát znamení o změně jízdy, nebo dokonce pustit automobil, který je příliš blízko a tudíž nestihne bezpečně zpomalit. A aby udržovali i své schopnosti, mají někdy chodci na kolech jednu ze dvou předepsaných nezávislých brzd buď nefunkční nebo dokonce nepřítomnou. Jmenovaná skupina řidičů sice většinou neopouští uzavřenou obec nebo jiné okolí svého bydliště, a pohybuje se jen v okruhu, jenž jiní zvládají pěšky, ale občas přeci jen vyrazí i za červeně škrtnutý bílý obdélník - to aby si coby temní kaskadéři náležitě užili tmy, a mohli tak kazit pověst ostatním cyklistům. Samozřejmostí je, že takový chodec na kole nepoužívá přilbu. Je mi jasné, že mnohý čtenář teď řekne, že je to jedině dobře, protože se jich tak čtenář rychleji zbaví; eventuelně, že je to každého věc, jestli se zabije nebo ne. Takže použiji stejný argument jako pro povinnost používat pásy - výjezdních skupin ZZS je konečný počet, a když záchranka vyjede vracet mozek do hlavy někomu kdo se stydí za kus užitečného polystyrenu, tak může chybět u jiného případu. A specielně na Dfens web se asi mohou hodit i argumenty typu "cena výjezdu ZZS" nebo "náklady následné hospitalizace, hrazené z VZP". Navíc čím vážnější následky nehody, tím déle se vyšetřuje, a tím delší je omezení provozu v daném úseku. Nejsilnějším argumentem pro povinné přilby budiž možnost, že chodec na kole vjede čtenáři pod auto, a čtenář za to bude jakožto nezraněný účastník nehody následně šetřen. Je jasné, že čím lépe chodec (na kole) z nehody vyvázne, tím menší následky čtenáři hrozí. Na závěr slíbené přirovnání tohoto druhu cyklistů k motoristům. Připomínají mi traktoristy JZD. Nic proti nim nemám. Chápu, že jezdí celý den hlavně po poli či v jiném bezautomobilovém terénu, a když jedou po asfaltu, tak jen kousek, a výrazně nižší rychlostí než ostatní. Takže pro ně světla, zrcátka, blinkry, a podobné detaily nejsou důležité. A proto se jich, přes veškerou úctu k chlebu a mléku, jímž nás zásobují, na silnici bojím. Z místa spolujezdce jsem zažil jaké to je, když předjíždíte traktor, a on najednou ve chvíli, kdy jste vedle něj, začne odbočovat doleva. Traktorista přišel jen o trochu bláta z levého předního kola, jímž nečekaně zatočil, zatímco nám tou pneumatikou zvalchoval bok po celé délce auta (Transita, ne Smarta). Holt traktorista vnímá silnici trochu jinak - po celodenní šichtě se po kusu asfaltu vrací domů, nechápe proč všichni tak spěchají, když se to přeci o těch pár minut nepokazí, a při své rychlosti neřeší ani nefunkční levý zadní blinkr nebo disponibilní levé zrcátko. Podobné je to s chodci na kolech - taky jezdí jen kousek, taky jezdí pomalu, a taky neřeší co se děje kolem. Jenže kvůli chodcům na kolech se pak háže špína na kohokoliv, kdo má mezi nohama hliníkovou trubku. Vám, zodopovědným, zkušeným, dalekojezdícím nebo hodnějezdícím řidičům motorových vozidel by se taky nelíbilo, kdyby někdo na základě zkušenosti s jezeďáky říkal, že "ty s těma volantama v rukách" jezdí bezohledně jako by okolí neexistovalo. To prostě jen mezi cyklisty i mezi motoristy existují skupiny, které jezdí pomalu, jinak, a "nezávisle na stavu okolního prostředí". Ale rozhodně to není závislé na (ne)přítomnosti motoru!

Cyklisté

Normální, zkušený, zodpovědný, o následcích svých činů předem přemýšlející řidič jízdního kola je v podstatě něco podobného, jako normální, zkušený, zodpovědný, o následcích svých činů předem přemýšlející řidič automobilu. Jen je mu v létě větší teplo, v zimě větší zima, a místo benzínu tankuje vodu. Skoro se bojím napsat, že na silnici zabírá méňe místa, aby to nebylo vnímáno jako nežádoucí mediální práce. Normální cyklista se nemotá na kole poté co se posilnil národním mokem. Jestli se nějaký podroušenec vydrápe na něco, co by po dovybavení světly a brzdami připomínalo jízdní kolo, a pomáhá si tím při vratké cestě domů, tak to prosím nepřirovnávejme k cyklistice. Koneckonců, lidé pod vlivem usedají někdy i za volant (a nikdo kvůli tomu neproklíná automobilismus), a pak to mívá ještě horší následky. Pokud jde o "teplý obleček", chtěl bych zdůraznit, že od cca. 5°C níže v něm může být zima, protože jde přibližně o materiál na plavky. Tedy pokud někdo nemá neopren, což vypadá na první pohled podobně, ale liší se to cenovkou. Že dres výrazně snižuje odpor vzduchu je naše věc, a není třeba nám to závidět, protože i u automobilových karosérií se dost řeší cx. Dres je fakt znát, protože se narozdíl od jiného oblečení nenafukuje. A to jezdím na trekovém kole, s vysokými řidítky, s blatníky, světly, dvěma brašničkami, třemi nosiči, jednou až pěti brašnami plus stanem a karimatkou, takže solidní odpor klade už samo kolo. Navíc mokrý dres rychleji uschne a i za mokra je míň nepříjemný. Já taky nikomu nevyčítám, že jezdí teplým (rozuměj vytopitelným) "wágn mit dach" místo studeným (rozuměj "cool") "wágn kabrio edišn". Každý se počasí přizpůsobuje jinak. A hlavně - Dfens psal, že by uvítal viditelnější barvy cyklistů, aby byli vidět. V tom případě nechápu, co má proti "teplým oblečkům" (pochopil jsem "dresům a elasťákům"), protože ony ty dresy jsou v 99% případů navrženy v pestrých barvách a strakatých vzorech. Důvod je nasnadě - lepší zpozorovatelnost za nesnížené viditelnosti. Takže ty "teplé oblečky" jsou navrhovány pro oči automobilistů, kteří své nemotorové kolegy nechtějí poslat do věčných lovišť. Jestli okolo sebe někdo plive nebo se projevuje ještě nechutnějšími způsoby, tak nevím, proč se to háže na všechny cyklisty. Spousty automobilistů např. vyhazují za jízdy z oken nedopalky, ubrousky, nebo igelitové obaly od potravin. Nechápu. Já si své odpadky dokážu odvézt k nejbližšímu odpaďáku jak na kole, tak autem. A spousta dalších motoristů to dělá úplně stejně (odpad vyhodí kam patří), a nikdo je neosočuje za to, že jiní automobilisté dělají nepořádek, a svým odpadem ohrožují přírodu i bezpečnost silničního provozu, nemluvě o estetickém dojmu z okolí silnice plného smetí. K mnoha vraždám a většině bankovních loupeží byl použit automobil. Znamená to, že všichni řidiči aut jsou vrazi a lupiči? Pak tam byla zmínka o červené na semaforech. Jestli na kole přijíždím k semaforu před přechodem pro chodce (bez křižovatky, na rovné ulici), skočí tam červená, a široko daleko není chodec, který by se k tomu přechodu/semaforu mohl dostat seberychlejším sprintem, tak nevidím důvod zastavit a čekat až se na semaforu vyjasní, když mám cestu volnou a nikoho svou jízdou neomezím ani neohrozím. Myslím, že specielně na D-fens webu by mohlo být pro racionální ilegální počínání větší pochopení než pro počínání iracionální legální. Když je červená, a tutově nikde nikdo, tak přejdu nebo projedu, protože nemám důvod čekat. A naopak, když dostanu zelenou, ale řítí se ke mně opozdilec, který nestihl na svou novou červenou zareagovat, tak ho pustím, byť mi zákon dovoluje mu skočit pod auto. Osobně před zákonem preferuji rozum. Podobně pokud někde stojí kolona aut, příp. popojíždí rychlostí 25-30 km/h, tak nemám nejmenší výčitky z dvojité souvislé čáry uprostřed silnice, a kolonu rychlostí 35-45 km/h předjedu. Bezpečně, zleva, byť protiprávně. Podle zákona můžu kolonu předjet i zprava, ale to obecně považuju za dost nebezpečný počin, takže se k němu odhodlávám při méně jak 1% mých předjíždění - když k tomu jsou fakt podmínky, a je to tutově bezpečný. Věřte nebo ne, ale ani my cyklisti se nechceme zabít. A dokonce i přesto, že nosíme helmu, se snažíme nebourat. Berte to tak, že přilbu nosíme ze stejného důvodu, z jakého se snažíme nebourat - chceme přežít.

Drsný profíci

Přestože jsem na začátku sliboval dvě skupiny, napadla mě ještě třetí. Je to opačný extrém, než chodci na kolech. Mám na mysli "drsný profíky". Poznáte je podle silničního kola abstinujícího od světel, protože se snaží svojí hmotností přiblížit hmotnosti stylového mobilu. Řidič takového vozidla pak opravdu může mít oholené nohy, jak psal Dfens, přičemž důvodem je nejen koeficient cx (věřím, že u silničních kol to je opravdu znát), ale následně i snadnější chirurgická péče v případě, že se za jízdy něco pokazí. Drsný profík nemívá přilbu, protože je přece profík, zato mu do uší vedou dráty přenášející rytmy techno hudby pro vyšší jezdcův výkon. Nechci znít kriticky, protože jsem přesvědčený, že těm, kterým jde o čas a rychlost, ta hudba dost pomáhá. Ale současně musím před špunty v uších varovat. Dokonale odfiltrují okolní zvuk, a cca. před rokem se v zemích českých stalo, že jakýsi cyklista (nebo chodec na kole?), se špunty v uších, vjel přímo pod kopyta ocelového oře, přehlédnouc přitom veškerou signalizaci železničního přejezdu i zvuk samotného vlaku. A podobně pak takový hudbofil nevnímá ani silniční dopravu, což je, vzhledem k absenci zrcátka, docela závažný fakt. Proto sluchátka v uších při jízdě na kole zásadně odmítám a varuji před nimi. Ale když jsem na dlouhé samostatné cestě začal propadat trudomyslnosti, zkusil jsem zavléknout sluchátka diktafonu pod pásky přilby za uchem, a přepnul jsem diktafon do módu mp3. Efekt se dostavil. Na pusté silnici jsem slyšel hudbu, ale jak se z dálky začal blížit motorový samohyb, tak s bezpečným předstihem hudbu přehlušil, a věděl jsem, že něco gou. Posledním, ale pro nás cyklisty nezjevnějším, příznakem skupiny drsných profíků je, že neodpovídají na pozdrav, který je jinak mezi cyklisty běžný, podobně jako mezi motorkáři nebo autobusáky. Nesmím zůstat dlužen přirovnání ke skupině automobilistů. Řečeno D-fens jazykem, připomínají tito jezdci některé automobilisty, kteří mají "zupr wágn", a jezdí s ním jako schweinen. Přičemž samozřejmě mezi cenou vozidla a způsobem jízdy není jistá implikace, jde jen o někdy se vyskytující kombinaci případů.

Závěr

Tímto textem zamýšlím obhajobu cyklistiky, reakcí na konkrétní argumenty. A byť tak některá názorná přirovnání mohla působit, nesnažil jsem se útočit proti automobilismu.
Možná čtenáře v závěru tohoto článku překvapí, že kromě řidítek jízdního kola svírávám v rukách taky volanty dodávek. Mám řidičák na přívěs, a školení řidiče z povolání. Přitom na kole mám najeto cca. 40 tisíc km, z toho přes 10 tisíc km při okamžitý hmotnosti (včetně mě) cca. 130kg.
Zkrátka silniční provoz mě celkově baví. Myslím, že mám na ten třídní boj poměrně nestranný pohled. V praxi se pak snažím dodávkami nesrážet cyklisty, a na kole nevjíždět pod auta.

Stejně tak se snažím zkušenosti z používání jednoho vozidla používat i při řízení toho druhého.
Na kole používám přilbu. Vzadu mám třídiodovou blikačku, jednu odrazku, a podle momentální konfigurace brašen osm až deset reflexních ploch, plus dvě plošky zanedbatelný. Z boku září na obou kolech reflexní pláště, doplněné celkem o čtyři oboustranný odrazky. Samozřejmostí jsou i odrazky v pedálech. A vepředu se najde jedna odrazka, jednodiodová bílá blikačka, plus někdy třídiodové světlo, plus někdy pětidiodová čelovka, a podle konfigurace předních brašen i 1+2+2 reflexy.
Tím chci říct, že ne každý cyklista je temný kasakdér. Zkrátka jezdím hodně v noci, a nějak se mi ještě chce žít. Budiž mi potvrzením kvality osvětlení, že mě v noci kamiony předjíždí druhou polovinou silnice.
A naopak, pokud jedu autem, dávám vždycky při předjíždění cyklisty levý i pravý blinkr, abych na něj upozornil řidiče jedoucí za mnou - což je zvlášť důležitý, když přes mě řidič menšího nebo stejnýho auta nevidí dopředu.

Z těch sporů mám někdy pocit, jestli nejsem zrádce, když pořád přebíhám mezi oběma znepřátelenými tábory. Ale vždyť je to všude stejný. Cyklista i motorista jsou podle vyhlášky řidiči, ani jeden nesmí pít, a oba mají dodržovat pravidla. Dokonce i fyzikální zákony jsou pro oba dost podobné. Přetáčivý smyk se i na kole dá řešit kontrarejdem (jen to chce navíc hlídat balanc), před přejezdem hrbolu je i na kole i v autě vhodný na poslední chvíli odbrzdit a tak odlehčit předku, a i jízda s naloženým kolem toho hodně sdílí s jízdou s naloženou dodávkou - hodně pomalejší rozjezd, trochu slabší brzdy, a snaha využívat setrvačnost. I cyklista je odpovědný za své činy, a i on si tu odpovědnost může pojistit - přičemž mně to pojištění platí i pro případ, že bych něco proved pěšky.

Na kole i v autě je dobrý znát vyhlášku, ale občas si ji interpretovat po svém, a v obou případech se hodí trocha ohleduplnosti a předvídání. Sanitku snad pustí motorista i cyklista, a stejně tak ji kdokoliv z nich může někdy potřebovat. Motorista i nemotorista se občas splete v odhadu a udělá botu, a jindy zase svou včasnou reakcí napraví chybu někoho jinýho. Když mě někdo ohrozí, tak nejdřív řídím, a pak teprve případně můžu nadávat, pokud to mám zapotřebí. To platí, ať jedu s motorem nebo bez něj.

V dojemný konec se mi to vyvinulo. Ale stejně asi moc čtenářů nepřesvědčím, a všichni se budou dál vzájemně proklínat a nesnášet. Jedině, že by se snad mohli cyklisti spojit s motoristy do společného boje proti chodcům. (Buďte rádi, že chodec slyší váš motor - víte jaké to je, když jedete 30-40km/h, a dva metry před váma vám vleze před kolo chodec, protože vás neslyší, a je líný otočit hlavu?)
Jenže chodec jsem ještě častěji, než motorista nebo cyklista, takže z toho taky nic nebude :) .

 

(Text byl uveřejněn jako příspěvek v diskuzi na D-fens webu, a byl určen jako samostatný článek tamtéž. Pro jeho "protitendenčnost" tam však článek nebyl zveřejněn.)

Autor: Martin Adámek | pátek 29.6.2007 10:20 | karma článku: 17,89 | přečteno: 2412x
  • Další články autora

Martin Adámek

Mohlo se volit, koho se chtělo

Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.

13.1.2018 v 15:22 | Karma: 9,56 | Přečteno: 736x | Politika

Martin Adámek

Běžte k volbám. A volte, koho chcete.

Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:

11.1.2018 v 7:00 | Karma: 14,66 | Přečteno: 611x | Diskuse| Politika

Martin Adámek

Víra, náboženství a církve

Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.

10.7.2013 v 7:22 | Karma: 15,29 | Přečteno: 714x | Diskuse| Společnost

Martin Adámek

Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?

Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...

26.1.2013 v 14:48 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ostatní

Martin Adámek

Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.

Pustil jsem si z archivu pořad Hydepark (Česká televize) o náročnosti testů z matematiky při státních maturitách. A nestíhal jsem žasnout. Nejdříve němě, ale o nějakých deset hodin později jsem se rozhoupal napsat na FB profil Hydeparku komentář a Hydeparkem koupaného šéfa Cermatu se zastat. A protože jsem se poněkud rozepsal (i na téma "vývoj školství" obecně), dám to i sem, jako článek.

12.5.2012 v 14:14 | Karma: 14,88 | Přečteno: 882x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3059x
Martin Adámek, Náchod

Programátor, učitel, cestovatel