(Patřičný díl Hydeparku (z 10.5.2012) naleznete ke zhlédnutí na http://www.ceskatelevize.cz/specialy/hydepark/10.5.2012/ .)
Trochu to na mě působilo dojmem, že šéf Cermatu si to trochu schytal za svého zadavatele - tedy stát. Jasně říkal, že počítali s takovým vzorkem lidí, kteří si vybrali obtížnější test, jaký měli loni. A že si ho teď zvolilo víc studentů, to není chyba Cermatu. A že student, který si zvolil těžší test a neudělal ho, pak vůbec nemá maturitu, přestože lehčí test by udělal, už je chyba celé koncepce, jejímž autorem je stát, nikoliv Cermat.
A mnohokrát mi dění v pořadu bohužel připomnělo soudní líčení ve filmu Absurdistán - kde se dav nechápajících vozil po tom jediném člověku, který věděl, o čem je řeč, a lacinými triky ho zesměšňoval. Zásadním problémem bylo, že často málokdo ve studiu chápal, co šéf Cermatu říkal, přestože to říkal jasně a smysluplně.
Např. ty opakované dotazy, proč validační komise nevalidovala už před ostrými testy. Šmarjá - jestliže předmětem práce validační komise je zpětně zkontrolovat výsledky ostrých testů, jestli tam není něco divného, tak přece z principu věci nemůže ta kontrola proběhnout před ostrými testy. Což ten jeden maturant pořád nebyl schopen pochopit.
Nedostatkem šéfa Cermatu bylo, že příliš moc používal anglicismy, které pak protistranu neschopnou pochopit základní principy ještě zbytečně mátly. A že si místy nevšiml, že protistrana nechápe úplně základní věci, které on považoval za samozřejmé, tak se přes ně přenesl a vysvětloval to další. Ale celkově mluvil dost rozumně, jen to bohužel protistrana moc nechápala, a pak ze strany tazatelů docházelo k nechápání úplně základních věcí, překrucování řečeného, míchání jablek s hruškama a vytrhávání z kontextu. Nevím, nakolik nechtěně čistým nepochopením, a nakolik v důsledku
davové lynčovací hysterie.
A pokud jde o zpětnou validaci a harmonizaci - to je strašně nebezpečný nástroj. Z doktorandské zahraniční stáže vím, že vyučující na jedné konkrétní technické univerzitě se setkali se studentskou taktikou "Když se to nenaučíme nikdo, tak to bude vypadat, že katastrofální výsledky testů/zkoušek jsou chyba vyučujícího, a jeho nadřízení na něj zatrlačí, aby nám tu zkoušku dal". A bohužel jim to procházelo. Bojím se, že k tomu začne docházet u nás, a celková devalvace školství, která u nás už několik let probíhá, se tím jen zhorší. Kdo bude vydělávat na naše důchody, když nebudeme schopni mladší generaci naučit to, co jsme uměli my a naši předci? Školství je dlouhodobě v těžkém průšvihu, jeho kvalita strmě klesá, a zpětné harmonizace testů typu "nejlepší z nich to musí dostat, i pokud toho moc neumí", to jen urychlí.
Už dnes mají někteří studenti informatiky (!) na VŠ brutální problémy s matematikou prvního stupně ZŠ. Kam to půjde dál???
(Ano, jen někteří - ale, když pominu fakt, že na VŠ se dostali bez přijímaček, protože žádné nebyly - VŠ přijala ke studiu jen toho, kdo si o to řekl, tak přece snad mají maturitu, ne? A jak může mít maturitu někdo, kdo neumí sečíst dva zlomky? (vůbec netuší nic o převodu na společného jmenovatele) )
V tomto díle Hydeparku mě, kromě toho místy nepochopitelného nechápání jasně sdělovaného, vyděsilo i sdělení, že v obtížnějším testu z matematiky snad nebyly derivace? To jsem se, doufám, přeslechl, nebo se host pořadu přeřekl, nebo je školství ještě horší, než jsem tušil - a že už jsem v té oblasti docela skeptik.
Maturoval jsem na průmyslovce, před 10 lety. A museli jsme umět i integrály. Jestliže dnes ani ti nejlepší studenti gymnázií nemusejí umět ani derivace (pozn. pro nematematicky zaměřené: derivace ve výuce matematiky předcházejí integrálům),
tak to znamená, že nejlepší dnešní gymnazisti toho můžou umět nejméně o dvě kapitoly méně, než před pouhými deseti lety museli umět i běžní studenti průmyslovky.
Takový posun za pouhých deset let (!).
Takhle tedy nevím, kdo bude vydělávat na můj důchod (resp. - i kdybych si třeba naspořil peníze, zlato, obrazy, nebo jinou komoditu - tak hlavně nevím, kdo bude schopen zajistit fungování společnosti (vím, cizinci z dálného východu, ti teď mají motivaci jít dopředu, abychom je už neždímali a nenechali je na nás otrokářsky dělat za levno, jak to je teď) ), jestli to bude pokračovat tímto tempem.
Možná si říkate "ještě mu není 30, a už se bojí o důchod" - ale právě proto, právě proto, že můj důchod, pokud bude, bude až za desítky a desítky let, tak se děsím, kam až společnost dojde, pokud si udrží tohle tempo. Ale ona si ho snad neudrží, resp. pokud tímhle tempem půjde dál, tak se sama zničí, resp. bude přemožena kulturou, která roste, která už nechce dřít na nás, která se vzdělává a zdokonaluje, a předběhne nás dřív, než si toho někteří naší nečiní lidé hrdí na to, že Evropa bývala vepředu, stihnou vůbec všimnout.
A pro jistotu, abychom si rozuměli: v žádném případě se nesnažím urážet dnešní studenty. To, že někteří mají nedostatečné znalosti (a přesto mají maturitu), není jejich chyba. Je to chyba školství, systému, státu, společnosti - dnešních dospělých. Studenti splnili, co se po nich chtělo, naučili se, co se naučit měli, a je chyba školy, že je nenaučila více (nechtěla toho po nich více).
A částečně je to i tím, že dnešní SŠ studenti jsou z nepočetné generace, takže školy, které se bojí o rozpočty a o přežití, pak snižují nároky, aby měly studenty. To platí pro SŠ i pro VŠ. Jejich počínání je sice z dlouhodobého hlediska společensky nebezpečné až likvidační, ale z krátkodobého hlediska (finance na příští rok) pochopitelné. Otázkou je, které hledisko by mělo mít prioritu... (no, ono pro tu školu je to snižování nároků důležité i ze střednědobého pohledu, aby se nemusela zmenšovat nebo uzavřít... ale z dlouhodobého pohledu se stejně postupně zlikviduje tím, že se ukáže, že její absolventi nic neumějí).
Své naděje vkládám v děti, které jsou dnes ve školkách a na prvních stupních ZŠ. Těch už je zase hodně (vzhledem k tomu, že kvůli nedostatku dnešních středoškoláků až vysokoškoláků se školky a základní školy dříve zmenšovaly, slučovaly, rušily, a tak...). Jejich rodiče museli bojovat, aby je dostali do školky. A od SŠ výše už to budou samy ty děti, kdo bude bojovat o to, aby se dostaly na zvolenou školu. A to je bude motivovat k tomu, aby se učily. Ale jde i o to, aby do té doby ze středního a vysokého školství ještě něco zbylo. (A ještě doufejme, že nepřijde takové školné, díky kterému to budou zase rodiče, kdo bude rozhodovat o tom, které děti se dostanou na jakou školu...)
PS pro čtenáře v místech mimo FB:
Přestože šéf Cermatu dostal dost nelichotivé stručné divácké hodnocení (16 % "+"; a 84 % "-"),
tak ze slovních komentářů na FB profilu Hydeparku je vidět, že lidí, kteří ho pochopili, není až tak málo.
I když se v těch komentářích bohužel objevily i nesmyslné urážky adresované na hosta, nesouvisející s tématem.
[FB komentář; a adamek.cz]