CNG a další pohony
VW Space up blue - elektromobil s pomocnými solárními články.oneighturbo - flickr.com
V poslední době letí CNG. Samozřejmě se začíná objevovat zejména na městských a linkových autobusech, kterým nevadí malý počet čerpacích stanic - protože tyto autobusy tankují stále u jedné stanice, kterou velmi často provozuje přímo majitel autobusu.
Mně osobně se na realizaci pohonu CNG líbí zejména fakt, že se objevují vozy s pohonem CNG zabudovaným pod zadními sedadly, místo běžné nádrže na naftu či benzín. Díky tomu takový automobil poskytuje plnohodnotný kufr nebo nákladový prostor, čímž získává výraznou výhodu nad drtivou většinou vozů s pohonem LPG. Jedním dávno známým příkladem je Opel Combo (vestavěné nádrže na CNG jsou doplněny i 14 litrovou rezervní nádrží na benzín).
Nicméně zůstává nevýhoda spočívající v zákazu vjezdu do podzemních garáží.
Rozvoj CNG v našich krajích dokumentuje mj. článek "Řidič auta na zemní plyn: Městská doprava je pro mě drahá " . Ten titulek je sice poněkud bulvární, nevypovídající a zavádějící (záleží na konkrétní trase jízdy, a také je třeba započítat opotřebení, zodpovědnost za jízdu, péči o vůz,...), ale obsah článku je celkem přínosný.
Nicméně, co přijde dál?
Hybrid
Očekávám nástup hybridního pohonu CNG+elektřina. Na podobném principu, jako některé známé benzíno-elektrické nebo diesel-elektrické vozy. Za hlavní přínos považuji rekuperaci energie. Můžete jet "jako kanci", a velkou část energie, která by u konvenčního pohonu vlivem prudkých akcerlací a decerlací přišla na zmar, se podaří zachránit. Samozřejmě, účinnost elektrické soustavy pro odložení nepotřebné energie, ve složení "dynamo"(elektromotor)-akumulátor-elektromotor je jistě menší než 100%, takže jezdec s těžší nohou bude mít stále větší spotřebu než jeho klidný kolega, ale určitě ta účinnost odkládání přebytečné energie bude větší, než dnešních 0%, kdy energii zahazujeme brzděním. Navíc rekuperace nebude přínosná jen pro milovníky pružné jízdy, ale i pro přepravce těžkých nákladů, jejichž vozy při zrychlování i brzdění pracují s větší setrvačnou energií. A v neposlední řadě přijde rekuperace ke slovu v kopcích, kde nám sjezd kopce přivydělá na to, co jsme utratili za výjezd.
Navíc některá hybridní řešení umožňují čistě elektrický pohon při popojíždění ve městech, což jistě ocení obyvatelé domů přiléhajících k silnicím zatíženým popojíždějícími kolonami stále se rozjíždějících vozidel.
Ale předpokládám, že časem stejně skončíme na elektrice.
Ideální asi bude elektromobil, který si akumulátory bude lehce dobíjet solárními panely, nicméně hlavní dobíjení baterií se bude konat doma, z rozvodné sítě.
A pro případ delší cesty bude připraven generátor elektrické energie, spalující třeba vodíkové články, jako je to u vozu Volkswagen Space Up Blue.
Obecně vzato, počítám, že rozvoj technologií ve výrobě akumulátorů (a jejich zlevnění) přinese elektromobily, doplněné o "alternativní" pohon.
Nicméně prozatím je z konvenčních spalovacích motorů nejlepší asi ten, který se krmí stlačeným zemním plynem.
Slovem "nejlepší" je v tomto článku myšleno "nejekologičtější a nejekonomičtější". Říct o čemkoliv, že je to prostě "nejlepší", bez udání podrobností o požadavcích, by byla dost velká odvaha.
Doplnění 16.12.2007 12:55 - zapomněl jsem sem dát odkaz na elektromobil na bázi VW Golf , který jezdí v běžném provozu po Praze.
Martin Adámek
Mohlo se volit, koho se chtělo
Průběžné volební výsledky ukazují, že se nemuselo taktizovat. Neříkám, že jsem to říkal, říkám: Pamatujme si to pro příště.
Martin Adámek
Běžte k volbám. A volte, koho chcete.
Volba prezidenta ČR je dvoukolová. Z matematicko-psychologicko-praktického hlediska se mi ten systém moc líbí, a proto připomínám, co pro nás všechny znamená:
Martin Adámek
Víra, náboženství a církve
Krátká úvaha na téma významu, smyslu, prospěchu i nebezpečí (zkrátka vlivu) víry, náboženství a církví.
Martin Adámek
Není tohle na žalobu Škody auto za obecné ohrožení?
Nová Octavia už bude sebevědomě nejen sama brzdit, ale dokonce už i sama točit volantem...
Martin Adámek
Hydepark o státních maturitách. A vývoj školství obecně.
Pustil jsem si z archivu pořad Hydepark (Česká televize) o náročnosti testů z matematiky při státních maturitách. A nestíhal jsem žasnout. Nejdříve němě, ale o nějakých deset hodin později jsem se rozhoupal napsat na FB profil Hydeparku komentář a Hydeparkem koupaného šéfa Cermatu se zastat. A protože jsem se poněkud rozepsal (i na téma "vývoj školství" obecně), dám to i sem, jako článek.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Přibylo dalších 1383 nových případů černého kašle. Zemřel šestý člověk
Za uplynulý týden přibylo 1383 nových případů černého kašle, letos jich je už téměř 15 tisíc....
Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stojí
V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...
Prokurátor soudu v Haagu požádal o zatykače na Netanjahua a lídry Hamásu
Hlavní prokurátor Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karim Khan v pondělí požádal o vydání...
Wildersův kandidát na premiéra má problém. Dohnal ho lék proti rakovině
Hlavní kandidát na budoucího nizozemského premiéra Ronald Plasterk čelí kritice kvůli patentu na...
- Počet článků 72
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3060x
Programátor, učitel, cestovatel